Ytbärgningsdocka

water-rescue-youth-in-waterYtbärgningsdockan flyter som en medvetslös person med en vinkel på 45 grader med endast huvud och skuldror synliga över vattenytan. För att få kroppen i ett lägre/högre läge i vattnet kan de inbyggda fickorna på bröstet/ryggen fyllas med flytmaterial eller vikter.

Ytbärgningsdockorna har utvecklats för att klara en mycket krävande, tuff miljö och hård användning, vilket har lett till att de används av NATO, Brittish och US Navy, 100% av Brittiska räddningstjänster och många sjöräddningsorganisationer.

De är ursprungligen utvecklade i samarbete med Royal National Lifeboat Institute (R.N.L.I),
Greater Manchester Fire Service Water Incident Support Section och British Navy för övning i sjö.

Konstruktion

Ytbärgningsdockans konstruktion med mjuk utsida och elastiskt innanmäte ger flera fördelar:

  • ingen risk för den som tränar att klämma/nypa sig, vilket är ganska vanligt vid användandet av stela dockor.
  • en mycket avslappnad kropp motsvarande en medvetslös människa, vilket ger en realistisk förutsättning för ett korrekt övande av räddningsmoment.

Vattenvning-01

Olika utföranden

Ytbärgningsdockor kan erhållas i två utföranden:

  • Ytbärgningsdockan som är utrustad med en klart, färgad orange overall och SOLAS reflekterande tejp på huvudet. Den är designad för att synas så bra som möjligt. Denna docka är avsedd främst för övning för yrkesfolk såsom fiskare, oljeriggsbemanning och annan miljö där den nödställde har speciella kläder.
  • Sök- & Räddningsdockan har en svart overall och en svart näthuva för att vid behov täcka huvudet. Detta för att minska möjligheten att upptäckas, vilket ökar realismen vid övningarna.

Egenskaper

Utmärkande för hur ytbärgningsdockorna ”beter” sig i vattnet, är balansen mellan vikt och flytförmåga och den starka konstruktionen. När dockan läggs i vattnet börjar vatten snabbt att tränga in i dockan och efter några minuter sjunker benen under ytan och intar ett läge med ca 45º vinkel mot ytan med huvud och skuldror synliga. I och med att ballasten fördelats på ett jämnt sätt utmed kroppen så får dockan ett mycket realistiskt beteende och skapar ett intryck av en medvetslös människa.

När dockan tas upp kommer vattnet att flöda ut och dockan blir lättare. Hur fort vattnet strömmar ut, står i direkt proportion till med vilken fart dockan tas upp; ju snabbare desto tyngre docka. En 40 kg docka väger genomblöt ca 70 kg, vid en normal ”övning” kommer dockan att väga ca 50-60 kg vid upptagning från vattnet.

Ytbärgningsdockans flytförmåga kan justeras antingen med placering av vikter eller flytmaterial i de kardborrförsedda fickorna på fram- alt baksidan av overallen. Ytbärgningsdockan levereras med istoppade slutna cell-skumbitar. För dykningsövningar räcker det att placera några kilo i fickorna, så sjunker dockan till botten. För övning i hög sjö rekommenderas ökad flytbarhet.

Om minskad synbarhet önskas, trär man på den medföljande näthuvan över huvudet på dockan.
Sök- & Räddningsdockans huvud- och nackkonstruktionen ger också möjlighet att sätta stödkragar och andra hjälputrustningar för att ytterligare öka realismen under övningarna.

Se filmen när Sjöräddningssällskapet RS Uppsala övar i kolsvart mörker med Ytbärgningsdockan...

För mer information kontakta Annika Löfdahl.

Produktmeny

Karnag AB har en unik specialkompetens inom högtemperaturisolering av t ex varma motordetaljer och räddningsprodukter inom räddningstjänster. Karnag AB är också ledande inom luftfjädringssystem som kan kompletteras med stötdämpare av världsklass för bilindustrin och andra industriella lösningar. Vår stora specialkompetens och långa erfarenhet inom områden som ljudisolering av motorrum i båtar och bilar, korrosionsskydd, tätning, samt fogning inom markentrepenad, ger oss en unik position på områden såsom bil- och båtindustri likväl som inom markentrepenad.