Multitraumadocka

Multitraumadockan ger övningsledaren stora möjligheter att skapa komplicerade scenarior för räddning av skadade ur fordon och andra situationer.

Multi_Trauma_close_up_arm_detachedDet går att ta bort höger ben på Karnag Multitraumadocka nedanför knäet och höger arm vid axeln helt och hållet. Det går också att fästa dessa delar med kardborrband för simulering av större eller mindre separation av arm eller ben. Vid ovarsam hantering släpper den skadade kroppsdelen.

Multi_Trauma_close_up_headPå vänster sida av torso finns det ett genomgående hål för en helt penetrerande skada med avlångt föremål såsom en stör, del av vägräcke eller liknande. Detta föremål går med kardborreband att få att sitta rejält fast i kroppen för att simulera en svår skada.

Multitraumadockans konstruktion med mjuk utsida och elastiskt innanmäte ger flera fördelar:

  • Ingen risk för den som tränar att klämma/nypa sig, vilket är ganska vanligt vid användandet av stela dockor.
  • En mycket avslappnad kropp motsvarande en medvetslös människa, vilket ger en realistisk förutsättning för ett korrekt övande av räddningsmoment.

Huvud- och nackkonstruktionen ger också möjlighet att sätta stödkragar och andra hjälputrustningar för att ytterligare öka realismen under övningarna.

Multi_Trauma_reclining_in_piecesMultitraumadockans är oömma och tåligt konstruerade, vilket ger möjlighet för övningsledaren att placera multitraumadockan på ett realistiskt sätt, t ex under en bil, klämd mellan cementrör, hängande över en balk och allt annat som ger ett bra övningsunderlag.

Multitraumadockorna kan användas i miljöer upp till +100ºC.

Skulle temperaturerna överstiga detta, rekommenderar vi övning med Karnag branddocka.
Övningsdockorna är avsedda för torra miljöer och lämpar sig inte för ”våta” övningar. Den klarar dock att bli blöt men det rekommenderas starkt att låta den torka ordentligt innan den hängs undan.

Konstruktion

Det flexibla innanmätet har en ballast som består av 5-10 mm tvättad stenkross, insytt i påsar.
Dessa sys på plats på en innerväv, som sedan kläs med en polypropylen-matta, som fördelar vikterna utmed ben, armar och kropp. Detta konstruktionssätt håller ballasten på plats och stoppar förskjutningar, samt bibehåller kroppsformen.

Multi_Trauma_close_up_arm_attachedSkyddsoverallen är till för att hålla dockan ren och öka livslängden. Overallen är tillverkad av ett bomulls/polyestertyg förstärkt med högdensitetspolypropylenband på särskilt utsatta ställen. Avslutningen på armarna är ytterligare skyddade med nylonförstärkt PVC. Overallerna är maskintvättbara och finns som reservdel till samtliga dockstorlekar.

Ytterhöljet är av 425 g mögelskyddat canvastyg där alla sömmar är dubblerade för extra hållbarhet. Högdensitetspolypropylenband ger extra styrka och hållbarhet vid speciellt utsatta områden.

Alla dockor har en screentryckt skylt på huvudet, där det finns en varningstext, viktuppgift samt möjlighet att skriva inköpsdatum. Alla dockor från 20 kg och uppåt är utrustade med rejäla gummistövlar för skydd/slitage vid släpande övningar. Stövlarna sitter fast på benen med remmar.

Dockorna finns i 30 och 50 kg st.

Ytterhuvan är demonterbar för tvätt vid nedsmutsning.

För mer information kontakta Annika Löfdahl.

Produktmeny

Karnag AB har en unik specialkompetens inom högtemperaturisolering av t ex varma motordetaljer och räddningsprodukter inom räddningstjänster. Karnag AB är också ledande inom luftfjädringssystem som kan kompletteras med stötdämpare av världsklass för bilindustrin och andra industriella lösningar. Vår stora specialkompetens och långa erfarenhet inom områden som ljudisolering av motorrum i båtar och bilar, korrosionsskydd, tätning, samt fogning inom markentrepenad, ger oss en unik position på områden såsom bil- och båtindustri likväl som inom markentrepenad.